sâmbătă, 5 februarie 2022

Inceputurile . Revelatia







Totul a inceput pentru mine intr-o zi de vara . Ploaia abia se oprise . Priveam pe geam copacii din fata ferestrei casei parintesti de la tara si gardul din spatele lor . M-am apropiat de marginea din dreapta a ferestrei ca sa vad cat mai mult . Mi-am lipit fruntea de tocul ferestrei si in luciul geamului cu picaturi de ploaie o raza de soare a aliniat pe o linie cercuri descrescande cu irizatii in toate culorile curcubeului ca planetele din plansele cu sistemul solar .
Priveam fascinat cercurile care stiam ca vor dispare si atunci a incoltit un gand . De ce le vad acum ? Pentru ca le vad eu ! M-a trecut un fior pentru ca mi-am dat seama ca exist. Aveam cam trei ani.
De atunci au trecut 24 de ani pana cand am citit ca cea mai importanta problema a psihologiei era definita de G.W. Allport *) intr-o singura propozitie  valabila si acum :

 " Eu vorbesc despre mine . Cine este "eu" si cine este "mine" ?".  


Tot in acei ani am citit despre celebra teorema a celor 4 culori ( „ pentru a colora o harta conținând granițe de tari sau state în așa fel incât să nu existe două țări cu granițe comune și de aceeași culoare, 4 culori diferite sunt întotdeauna suficiente” ) enuntata in 1852 de un student la matematica.
Teorema a fost demonstrata la mijlocul deceniului `70, dar numai cu ajutorul unor calculatoare performante care au lucrat continuu timp de 1500 de ore . 
Demonstratia ca atare , era atat de lunga ( 1200 de pagini ) incat nu mai putea fi nici urmarita , nici verificata de mintea umana si poate pentru prima data in istorie, aceste sarcini au fost delegate unei instante non-umane , ceea ce era cu adevarat nelinistitor.
Au mai trecut inca 37 de ani de atunci pana cand am citit ca un guru contemporan cum este considerat istoricul Yuval Noah Harari *) adept al deconstructivimului politic si social , propune axiome progresiste sau "liber-schimbiste" cum ar spune conu` Iancu , axiome care desfiinteaza eul, identitatea si personalitatea pledand pentru subordonarea umanului unor instante non-umane :


" Nimeni nu are o singura identitate" 

" ... atat "eul" , cat si libertatea sunt himere mitologice imprumutate din basmele stravechi."

" ...un pas crucial este sa recunoastem ca eul este o fictiune pe care mecanismele complexe ale lumii noastre o inventeaza, , o actualizeaza si o rescriu in permanenta". In mintea mea exista un povestitor (s.n.) care explica cine sunt, de unde vin, incotro ma indrept si ce se intampla chiar acum. 

...de multe ori naratorul interior intelege lucrurile gresit 

... Si la fel cum guvernul construieste un mit national cu drapele, idoli si parade , aparatul meu interior de propoaganda construieste un mit personal cu amintiri de pret si traume de care ma agat, dar care adesea nu seamana deloc cu adevarul " .

" Potrivit intelegerii noastre stiintifice , in spatele alegerilor si creatiilor noastre nu se ascunde nicio vraja. Ele sunt produsul a miliarde de neuroni care isi trasmit reciproc semnale biochimice ...alegerile vor fi in continuate de algoritmi biochimici la fel de nemilosi ca inchizitia si KGB-ul".

" Odata ce AI ( artificial intelligence-n.n.) va lua decizii mai bune decat noi in ceea ce priveste carierele si poate chiar relatiile , ideea noastra despre umanitate si despre viata va trebui sa se schimbe" 

" Algoritmii ( BIG DATA -n.n.) vor fi cei care vor decide in locul nostru cine suntem si ce ar trebui sa stim despre noi insine. "


Acest  guru incantat si fascinat de viziuni distopice gen  " Brave New World" ( Aldous Huxley), " 1984" ( George Orwell ) sau Matrix , are viziuni de cosmar pe care doreste sa le transforme in realitate : 


" In 2048 oamenii ar putea avea de-a face cu migratii in cyberspatiu, cu identitati fluide de gen si cu noi experiente senzoriale generate de implanturi cibernetice". 


Viziunea lui Yuval Noah Harari care vedea lumea in acesti termeni de disolutie a eului si a fiintei umane  si viziunea matematicianului Nassim Nicholas Taleb care in cartile sale celebre (Antifragil . Ce avem de castigat de pe urmea dezordinii ; Lebada neagra. Impactul foarte putin probabilului, etc.)  vorbeste despre incertitudinea, haosul ,nestructurarea si nedeterminarea lumii in care traim sunt total diferite , chiar antagonice   :


" Sistemele complexe ( realizate de om - n.n.) sunt pline de interdependente , greu de detectat, si de reactii neliniare...tind sa dezvolte cascade si serii care descresc , ba chiar elimina predictibilitatea si cauzeaza evenimente supradimensionate. Asa ca, da, lumea poate evolua din punctul de vedere al cunostintelor tehnologice , dar, in mod paradoxal, asta face lucrurile mult mai impredictibile. "

" In timp ce in trecut persoanele cu rang si statut social erau singurele care isi asumau riscuri , care suportau consecintele actiunilor negative pentru actiunile lor - astazi se petrece exact contrariul. Asistam la ascensiunea unei noi clase de eroi negativi, ...., dar fara riscuri reale si /sau raspundere. Ei fac sistemul iar cetatenii platesc pretul. In nici o perioada istorica nu s-a intamplat ca atat de multi neasumatori de riscuri , adica persoane care nu se expun personal , sa exercite un control atat de mare."

Nassim Nicholas Taleb


Acest tip de discurs al istoricului Yuval Noah Harari care defineste mintea si sufletul prin semnale biochimice  ignora o celebra axioma a lui Aristotel ( intregul este altceva decat suma partilor ) si  aminteste de un exemplu dat de Albert Szent Gyorgy *) laureat al premiului Nobel pentru biologie : 


" Daca luam o mica broscuta verde de copac  , o cantarim si identificam exact ce substante contine si in ce cantitate respectiv cate grame de calciu , fosfor, fier, apa, etc. etc.  si o punem jos , iar in dreapta ei  punem o gramajoara din exact aceleasi substante ( calciu , fosfor, fier, apa, etc.) si vedem imediat diferenta : broscuta  sare, iar gramada din dreapta ei  facuta din exact aceleasi substante este inerta ." 

 

Ceea ce propune acest istoric progresist care ignora diferenta fundamentala dntre categoriile ontologice este o "updatare" a fiintei umane ca  prim pas spre dezumanizarea si decivilizarea ei si o intrare in "Matrix ". 

In acest caz concluzia unui alt istoric contemporan este foarte clara :


" Remind yourself that you are not the same as your performance profile, and that your worth does not lie in your particular capabilities, but rather in the ineffable totality of your personhood. Resist the lure of trying to ‘measure up’: even though people can quantify your strength, performance or intelligence, what makes up your worth as a person can’t be tallied on a scoreboard." 

https://aeon.co/ideas/why-upgrading-your-brain-could-make-you-less-human 




Note 

*) Gordon W. Allport - Structura si dezvoltarea personalitatii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981

**) Yuval Noah Harari - 21 de lectii pentru secolul XXI, Polirom, 2018

***) Albert Szent Gyorgy - Pledoarie pentru viata, Editura Politica, Colectia Idei Contemporane, 1981

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu